Telefonische verkopen goedkoper??

Heb je ook met regelmaat zo’n telefonische verkoper aan de lijn? Sinds ik ingeschreven sta met mijn onderneming, wordt ik weer plat gebeld.

In het verleden was mijn standaard antwoord altijd: ”ik regel het zelf en ben niet geïnteresseerd in jullie aanbieding”. Hoe jammer het ook is dat ik dan ‘zoveel geld aan besparing’ mis loop.

De afgelopen maanden was ik nieuwsgierig en heb ik bij twee telefonische aanbieders hun aanbieding uitgehoord. Een energie aanbieder en een internet/telefonie en tv aanbieder.

Bij de aanbieder voor internet/telefonie en tv ben ik overstag gegaan en heb ik een jaarcontract afgesloten, met de derde salespartij, bij een nieuwe leverancier. Ik dacht dat ik een mooie korting in de zak had van een ½ jaar gehalveerde tarieven (een totaalsom van 180 euro werd aan de telefoon voorgespiegeld).

Echter nu rekenend na de contract overgang blijkt dat ik er maar 5 euro per maand voor een contractduur van 1 jaar op vooruit ga… Dat is maar een besparing van 30 euro op jaarbasis in plaats van de beloofde 180 euro!! Daarnaast zitten in het contract hogere tarieven voor belkosten!! Dus wanneer ik mijn vaste lijn gebruik ben ik mijn besparing alweer kwijt en kom ik duurder uit. Hier schrok ik best van!

Ondanks dat ik alles dubbel had gecontroleerd, bleek toch dat in alle mailtjes van mijn nieuwe leverancier ik één uitwerking van een overeenkomst had gemist en laat nou net deze rechtsgeldig zijn voor mijn nieuwe leverancier. De eerste ‘basis’ overeenkomst welke ik als eerste ontving en naast het telefoongesprek en alle afspraken had vergeleken, bleek een niet geldige overeenkomst voor de nieuwe leverancier te zijn (let op dit was ook in de huisstijl en vanaf het mailadres van de nieuwe leverancier verstuurd). Dit was de eerste overeenkomst welke ik na het telefoongesprek en het akkoord op het contract had ontvangen. Ruim een week later was er nog een mail met alle veranderingen op een rij en alle contractafspraken op een gespecificeerde manier uitgewerkt. Hierin zat een definitieve overeenkomst als bijlage naast allerlei folders en informatie waarin ik de valkuilen had kunnen ontdekken.

Kortom een leerzame les welke ik nu met jullie kan delen! Letten jullie op, zodat jullie deze salespartijen niet geloven op hun woord? Dit is mijn stelling:

Wanneer ben je het goedkoopste uit en heb je het beste contract? Als je het zelf direct bij de leverancier regelt of via onafhankelijke vergelijkingssites.

Waar moet je nu opletten? Als je toch wilt onderzoeken of je goedkoper uit bent. Of je hebt een telefonische verkoper aan de lijn en het blijkt dat je goedkoper uit bent in vergelijking met je huidige kosten. Bedank hem en kijk dan zelf op onafhankelijke vergelijkingssites, neem de consumentenbond. Je zult zien dat je het daar ook zelf goedkoper kunt inkopen. Of bel je eigen provider/ energiemaatschappij en geef aan dat je graag bij hun wilt blijven, maar het bij de derde partij goedkoper krijgt. Je zult zien dat dit gemakkelijk veel voordeel kan opleveren.

Lijkt het toch nog steeds goedkoper bij de telefonische verkoper en wil je hem geloven? Let dan op het volgende: kloppen de tarieven inclusief en exclusief BTW, kloppen de gegevens/aantallen waar je mee rekent (denk aan juiste energie en gasverbruik), zijn alle variabele tarieven vergelijkbaar (denk aan de kosten voor de belminuten, zijn de energietarieven volledig inclusief energiebelastingen en BTW), is het aangeboden pakket identiek (denk aan meerdere tv ontvangers, tv zenderpakket etc.), is dit de beste leverancier (op een onafhankelijke vergelijkingssite stond de aangeboden partij om nummer 20 in plaats van in de top 3 (van goedkoopste aanbieders en goed beoordeelde leveranciers), controleer alle documenten en mailtjes welke je van de telefonische aanbieder en de nieuwe leverancier krijgt vooral binnen de eerste 14 dagen, hoelang is het contract geldig? Advies neem nooit langer dan 1 jaar een vast contract, zodat je kunt inspelen op marktveranderingen.

Mocht iets niet overeenkomen met de gemaakte afspraken mondeling in het telefoongesprek dan heb je als consument altijd recht om binnen 14 dagen de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.

Helaas kom ik van een koude kermis thuis en is mijn besparing minimaal. Mijn bel-me-niet register heb ik weer geüpdatet. Helaas zullen ze me toch altijd telefonische weten te vinden en daarom wordt mijn standaard zin weer: ”ik regel het zelf en ben niet geïnteresseerd in jullie aanbieding”.