Vijf tips voor nieuwe ondernemers

Ben je afgelopen jaar ondernemer geworden? Dan komt er veel op je af. Nu is het ook nog eens tijd om de belastingaangifte in te vullen. Best lastig, als je dat voor de eerste keer moet doen. Maar als je je erin in verdiept is het vooral de eerste keren best goed te doen! Vooral wanneer je onderneming een gemiddelde zzp’er administratie is dan kun je dat in principe zelf. En als je het niet snapt is google je beste vriend.

Hieronder enkele tips om het je gemakkelijk te maken. Of wanneer je dit jaar ondernemer bent geworden om je voor te bereiden op volgend jaar.

Tip 1: check de site van de belastingdienst! Hier staan alle basiszaken waar je rekening mee moet houden en welke je definiëren als ondernemer voor de belastingdienst.

Tip 2: zorg voor een overzichtelijke administratie. In de link bij tip 1 van de belastingdienst, kwam je dit bij punt 4 al tegen. Er zijn bepaalde voorwaarden voor het voeren van een administratie. Nu wil je vast niet gelijk een boekhoudpakket aanschaffen. Want één het zijn kosten voor je onderneming en twee hoe boek je alles in zo’n programma?? Nu kun je zelf iets opzetten in excel, maar van Bobbi excel-boekhouden kun je een gratis handzaam format downloaden. Ideaal om mee te beginnen!

Tip 3: weet welke regelingen en aftrekposten voor ondernemers beschikbaar zijn. Vooral wanneer je net begint is dat goed om in kaart te brengen. Op deze manier weet je welke kosten je kunt aftrekken en waarvan je de bonnetjes moet bewaren. Hierover kun je veel informatie vinden bij de belastingdienst, zie de link bij tip 1, punt 5.

Tip 4: voor de zelfstandigenaftrek moet je voldoen aan een urencriterium van 1.225 uur op jaarbasis. Hiervoor moet je een urenregistratie bijhouden, je agenda  en afspraken bewaren. Ook handig om dan gelijk mee te beginnen en niet een jaar later achteraf te gaan verwerken. Nu in geldt er een versoepeling voor dit urencriterium voor de periode 1 maart tot 1 oktober 2020. Daarnaast geldt ook voor 1 januari tot en met 1 juli 2021 een versoepeling!

Tip 5: werk je administratie op regelmatige basis bij. Voorkom een schoenendoos administratie, waarbij je bij het doen van de aangifte nog alles moet verwerken van het afgelopen jaar. Dit geeft stress en maakt de kans op fouten maken of zaken vergeten groter. Neem een vast moment in de maand waarin je alle inkomsten en uitgaven van de afgelopen maand verwerkt. Check alle regelingen en voorwaarden regelmatig en speel hier gelijk op in. Mocht je er toch niet uitkomen kijk dan of je hulp kunt inschakelen om een goed overzicht in je administratie te krijgen.